1 LinkedIn CV Företagsporträtt bilder
21960
page-template-default,page,page-id-21960,stockholm-core-2.3,select-theme-ver-8.9,ajax_fade,page_not_loaded,side_area_uncovered,,qode_menu_,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-22789

Vad säger ditt LinkedIn Företagsporträtt om dig?
Studier har visat att bilders innehåll i väldigt stor utsträckning påverkar den som kommer i kontakt med dem. Personer som kommer i kontakt med bilder vars färgbalans och ljusstyrka är balanserad reagerar med mindre stress än när de kommer i kontakt med motsvarande bilder i hög kontrast. Det gör att bilder tagna av en professionell fotograf oftast ger ett bättre intryck. Ian med porträtt fotostudio i Stockholm säger “Jag träffar många unga entreprenörer som kommer till studion för att ta professionella bilder till sina linkedin sidor” Ian sa även att det var tre personer som hade kört i några timmar för att ta deras porträtt i Stockholm. “Det är tufft att få jobb i Stockholm och bra proffesionella porträttbilder kan vara en stor fördel På samma sätt påverkar utformningen av ett porträtt även observatörens humör. De som exponeras för porträttbilder med glada eller neutrala ansiktsuttryck blir mer vänligt inställda än de som får se arga eller misstänksamma ansikten.

Linkedin porträtt

Vikten av att ha ett professionellt LinkedIn-porträtt

Vi exponeras dagligen för allt fler bilder. Vissa påstår att internets ökade popularitet, och enkelheten i att där göra visuellt baserade framställning, har gjort att det första intrycket inte längre bygger på textuell kontext. Forskning visar även att det första intrycket i stort sett alltid skapas av den visuella upplevelsen. Ska upplevelse däremot befästas och bli långvarig måste den även därefter förmedlas i text. Om vi applicerar detta tankesätt på LinkedIn så innebär det två saker. För det första kan profilbilden, eller porträttet, anses vara en sorts reklamannons för själva profilen. Det är bilden som fångar besökarens uppmärksamhet. För det andra. När texten sedan tar vid kan den utformas för att ytterligare befästa det intryck som profilbilden förmedlade. Tagit tillsammans blir så väl bilden som texten viktiga för helheten. Utan en lämplig bild finns däremot inget som leder besökaren vidare.

Eftersom fler företag, organisationer och myndigheter anställer via sociala medier blir det därför väldigt viktigt som jobbsökande att tänka på ett motsvarande sätt. För de som inte aktivt söker jobb blir det lika så viktigt att hålla sig aktuell. Avgörande är inte nödvändigtvis längre meriter eller lämplighet. Det är helt klart viktigt, men oavsett hur många meriter man har så blir det svårt att nå ut om man saknar en social framtoning. Stockholm sägs ha Sveriges mest aktiva jobbmarknad. I ett sådant klimat blir det svårare och svårare att sticka ut och uppmärksammas. Med hjälp av en yrkesmässig fotograf kan du få hjälp med ett porträtt som inte bara ger dig en fördel när du profilerar dig på sociala medier, utan även framställer dig på det sätt som du faktiskt vill. Oavsett hur viktiga bilder må ha blivit är det alltid viktigast att man är bekväm med sin framtoning.

modern porträttSociala medier och LinkedIn

Det har blivit avsevärt mycket mer vanligt att företag och myndigheter anställer människor genom vad som brukar kallas för icke-traditionella kanaler. Exempel på detta är vad som ofta benämns som headhunting. Detta innebär att arbetsgivarna själva väljer att söka upp potentiellt anställningsbara personer i stället för tvärt om. Oftast söker de på de traditionella sociala nätverken. Som ett mellanting mellan ett socialt nätverk, platsannons och CV-tjänst finner vi LinkedIn. Där man kan uppge sina formella och informella meriter, sin kontaktinformation och ansluta sig till sociala nätverk som utgörs av personer inom samma bransch, vänner, kollegor och så vidare. Bara i Sverige används tjänsten av mer än två miljoner användare.

Enligt den svenska statliga förvaltningsmyndigheten som formellt sett ansvarar för arbetsmarknadsåtgärder i Sverige, nämligen Arbetsförmedlingen, så blir alternativa kanaler så som LinkedIn mer och mer viktiga. Det har gått så långt att många företag nu för tiden aktivt väljer att inte annonsera ut lediga anställningar via Arbetsförmedlingen. Samtidigt som färre använder de traditionella anställningsvägarna blir det vanligare att arbetsgivare sållar ut genom att granska profilbilder, efterfråga videopresentationer, erbjuda snabbintervjuer och arrangera auditions.