Tre goda anledningar till att skaffa professionella porträttbilder
Varför ska man ha ett professionellt porträttfoto på sig själv? Räcker det inte med en beskuren bild från semestern eller ett foto som är taget i vardagen hemma? För några år sedan var det kanske inte lika viktigt med en snygg och högupplöst porträttbild. Men i dagens medielandskap med en uppsjö av sociala medie-sajter och olika nyhetssidor på nätet ska man inte underskatta behovet.
Användningen av profilfoton har snudd på blivit lika allestädes närvarande som e-postadresser, och yrkesverksamma som har att göra med kunder eller aktieägare behöver rätt profilbilder för att ge ett gott första intryck.
Att använda familjebilder eller ögonblicksbilder tagna med en enklare digitalkamera eller sin smartphone kan absolut fungera för personliga sociala mediasidor. Men för en professionell profil, likt de som finns på Linkedin eller en företagswebbplats, kan det slå bakut om du använder fel bilder. Något som i slutändan riskerar dina affärer.
Behöver du fler anledningar till varför du ska skaffa ett professionellt porträttfotografi på dig själv? Här kommer ytterligare tre stycken:
1. Dina kunder vill interagera med människor – inte företag.
Ditt företags varumärke eller företagsidentitet kan vara det som får en kund att ringa ditt företag. Men det är du och människorna i ditt företag som hjälper till att skapa viktiga långsiktiga affärsrelationer med kunden. Varje företagswebbplats som bara visar upp generiska bilder, texter och en enklare logotyp framstår inte som mänsklig och väcker därmed frågetecken om vem det är som faktiskt står bakom företaget.
2. Förbättra ditt arbetsgivarvarumärke
Arbetsgivarvarumärken blir allt viktigare, särskilt i denna digitala tidsålder. Det fenomen, som på engelska kallas för “employer branding”, innefattar hela processen att marknadsföra ett företag som arbetsgivare till en specifik målgrupp. Bra och proffsiga bilder hjälper till att sprida budskapet om ditt företag som trovärdigt, relevant och ambitiöst. Med ett gott varumärke i ryggen kan man som företag enklare rekrytera – och behålla – anställda.
3. Rätt profilbild säger mycket om dig
Att använda ett professionellt fotografi säger mycket om vem du är. Att använda en beskuren familjebild eller ett bröllopsfoto som ditt porträtt kan säkert fungera bra i vissa branscher. Men – sådana bilder riskerar också att projicera ett felaktigt budskap till dina kunder. Fel bild kan säga att du inte tar ditt jobb på allvar, att du inte är samtida i ditt uttryckssätt eller att du helt enkelt inte riktigt bryr dig om vilken bild du förmedlar som företag.